Pemanfaatan Digital Dalam Pemasaran Produk Anyaman Rotan Kampung Kreatif Di Perbatasan

  • Benedhikta Kikky vuspitasari Institut Shanti Bhuana
  • Yermia Niaga Atlantika Institut Shanti Bhuana
  • Novianty Novianty Institut Shanti Bhuana
Keywords: Creative village, Digital marketing, Border area.

Abstract

This article aims to describe the use of digital in the marketing of creative village rattan woven products in the Border. This research is a qualitative descriptive study using purposive sampling method, data collection, researchers using interviews, observations, and documents. The data analysis used in this study consisted of several stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions, to determine the validity of the researcher's data using data triangulation techniques. The results showed that not all of the digital marketing strategies were used properly, the use of social media Facebook and Whatsaap were the most widely used tools, besides that marketing strategies could also be seen through the 4P marketing mix where rattan woven products have the uniqueness of different motifs so that the price is also low. adjusting, strategic location because it is located on the border so that traditional promotion facilities are also very effective. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrilia, A. M. (2018). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “Waroenk Ora Umum” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1), 147–157. https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.21

Ahmad, D. I. B. (2020). Peningkatan Potensi Kewirausahaan Produk Lokal Melalui Pemasaran Digital Desa Cikeruh Jatinangor. Sawala : Jurnal Pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa Dan Masyarakat, 1(2), 51. https://doi.org/10.24198/sawala.v1i2.26592

Andina, P. P. D. (2021). Pemanfaatan Strategi Pemasaran Digital menggunakan E-Commerce dalam mempertahankan Bisnis UMKM Pempek4Beradek di masa Pandemi Covid-19. IkraIth Abdimas, 4(2), 68–73. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/IKRAITH-ABDIMAS/article/download/982/772

Antonius, K. A. H. S. (2020). Pemilihan Strategi Pemasaran Di Era Digital Pada Kelompok Ibu Pkk Desa Gadingharjo. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 127–132. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3246

Arofah, S. (2018). Kajian Pengembangan Kampung Kreatif Studi Kasus Kampung Kreatif Cibunut, Kelurahan Kebon Pisang. Jurnal Wilayah Dan Kota, 5(02), 32–38. https://doi.org/10.34010/jwk.v5i02.2160

Bonnie Soeherman. (2019). Fun Research Penelitian Kualitatif dengan Design Thinking. PT. Elex Media Komputindo.

Dede, O. S. I. P. L. K. A. S. (2021). Pelatihan Pemasaran Online Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Bisnis Online Pada Umkm Di Desa Cicalengka Kecamatan Pagedangan Kabupaten Tangerang. Dedikasi PKM, 2(3), 307–311. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/DKP/article/view/10726

Desnamita, M. P. Y. I. S. (2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Kreativitas Pengembangan Wisata Kampung Tematik (Studi Kasus: Kampung Pulo Geulis, Kota Bogor, Jawa Barat). Journal of Tourism Destination and Attraction, 8(1), 11–22.

Diki, S. S. (2017). Sistem Penjualan Berbasis E-Commerce Menggunakan Metode Objek Oriented pada Distro Dlapak Street Wear. JSiI (Jurnal Sistem Informasi), 4, 5–8. https://doi.org/10.30656/jsii.v4i0.368

Fadel, L. R. (2016). Analisis strategi pemasaran dan penjualan. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer, 2(1), 20–31.

Gracia, S. A. P. N. N. L. J. De. (2021). Analisis Potensi Pengembangan Kampung Wisata Kreatif Desa Sekida Kecamatan Jagoi Babang. JeLAST : Jurnal PWK, Laut, Sipil, Tambang, 8(1), 1–10.

Kresna, M. P. Y. G. A. M. I. W. A. (2017). Creativity Based Tourism In Kampung Kreatif Dago Pojok Bandun. Journal of Tourism Destination and Attraction (JTDA), 6(1), 15–24.

Novi, W. A. H. T. (2018). Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Moderen (Sebuah Studi Literatur). Jurnal Eksekutif, 15(1), 133–146.

Rina, P. B. I. I. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi ( Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang ). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN) Vol., 6(1), 114–133.

Published
2023-01-31
How to Cite
vuspitasari, B., Atlantika, Y. N., & Novianty, N. (2023). Pemanfaatan Digital Dalam Pemasaran Produk Anyaman Rotan Kampung Kreatif Di Perbatasan. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 997–1004. https://doi.org/10.37676/ekombis.v11i1.3106
Section
Articles