Analysis Business Feasibility of Saraba Traditional Beverage In Gorontalo Province
Abstract
Purpose: This study aims to analyze the feasibility of saraba beverage businesses financially and non-financially in Gorontalo Province. Methodology: The study employed a quantitative descriptive approach through surveys using structured questionnaires. Samples were purposively selected, involving 16 saraba vendors and 30 consumers. Results: The analysis indicates that saraba beverage businesses are financially feasible with 12.5% R/C ratio > 1, 50% R/C ratio > 2, and 37.5% R/C ratio > 1. Finding: Non-financial feasibility is supported by a strong market potential with suggestions for flavor innovations, parking facilities, and educational promotions. Novelty: This study highlights the feasibility of saraba businesses through holistic financial and non-financial analyses, emphasizing sustainability and market development. Originality: The study provides strategic insights for saraba entrepreneurs to enhance local competitiveness. Conclusions: Saraba beverage businesses are feasible to develop, focusing on product innovation, consumer facilities, and promotions.
Type of Paper: Empirical Research Article
Downloads
References
Abdul Gofur. (2022). 1. Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 4(1), 37–44.
Adyatma, I. W. C., & Nida, D. R. P. P. (2021). Analisis Pengaruh Pengalaman Terhadap Kompetensi Serta Pengaruhnya Terhadap Produktivitas Ukm Di Kota Denpasar, Provinsi Bali. Wicaksana: Jurnal Lingkungan Dan Pembangunan, 5(1), 6–18. Https://Doi.Org/10.22225/Wicaksana.5.1.2021.6-18
Alfajri, I., Latief, F., Widiawati, A., & Ummul, A. (2023). Analisis Kelayakan Usaha Minuman Daeng Fruit’s Di Makassar. Malomo: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1(1), 42–43.
Alfiani, F., Ani, H. M., & Hartanto, W. (2018). Pengaruh Kuantitas Produk Dan Harga Jual Terhadap Pendapatan Usahatani Jamur Merang (Studi Kasus Pada Kelompok Tani Paguyuban Kaola Mandiri Di Desa Rambipuji Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(2), 247. Https://Doi.Org/10.19184/Jpe.v12i2.8565
Anggraini, F., & Budiarti, A. (2020). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pelanggan Pada Konsumen Gojek. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jupe), 8(3), 86–94. Https://Doi.Org/10.26740/Jupe.v8n3.p86-94
Ariyani, M., Surahman, A., & Wantoro, A. (2023). Implementasi Metode Aida Dalam Pengembangan Website Sebagai Peningkatan Promosi Produk Makanan Umkm Puding Hayu. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi, 4(3), 250–261.
Arum, Y. T. G. (2019). Hipertensi Pada Penduduk Usia Produktif (15-64 Tahun). Higeia Journal Of Public Health Research And Development, 1(3), 84–94.
Aydra, M. D., Kuswardani, R. A., & Simanullang, E. S. (2020). Analisis Kelayakan Usaha Tahu Mandiri Desa Kotangan Kecamatan Galang Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ilmiah Pertanian ( Jiperta), 2(1), 98–108. Https://Doi.Org/10.31289/Jiperta.v2i1.237
Cahya, S. T., Zakaria, D. A., & Kurnia, D. (2022). Minat Mahasiswa Terhadap Olahraga Tradisional. Journal Respecs, 4(2), 138–147. Https://Doi.Org/10.31949/Respecs.v4i2.3016
Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2022). Model Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Pada Marketplace. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 211–224.
Dewanti, R., & Sihombing, G. (2021). Analisis Usaha Peternakan Bebek. Buletin Peternakan, 36(1), 48–56.
E-Marketplace, P. P., Surahman, A., Wahyudi, A. D., & Sintaro, S. (2019). Implementasi Teknologi Visual 3D Objek Sebagai Media Peningkatan. 123–131.
Fakhrudin, A. (2021). Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Di Bandar Udara Notohadi Negoro Jember. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 10(1), 97–107. Https://Doi.Org/10.33059/Jmk.v10i1.2611
Febrian, F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Minat Beli Lembur Batik. Ekono Insentif, 13(1), 41–55. Https://Doi.Org/10.36787/Jei.v13i1.86
Hajar, I., Susanti, A., & Prasetjono, H. (2019). Analisis Pendapatan Usahatani Tebu (Studi Kasus Di Desa Munung Kecamatan Jatikalen Kabupaten Nganjuk Jawa Timur). Agrosaintifika: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 1(2), 51–57.
Ibadurrahman, I., & Hafid, A. (2022). Pengaruh Cita Rasa, Harga Dan Kemasan Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Ringan Di Keluarahan Sudian Raya Kota Makassar. Jueb : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 1–9. Https://Doi.Org/10.55784/Jueb.v1i2.91
Kasim, M. H., Brotodjojo, R., & Kaswidjanti, W. (2021). Strategi Pemberdayaan Ukm Sarabba Rajana Yang Berdaya Saing Di Pasar Produk Minuman Sulawesi Selatan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Jpkm) Tabikpun, 2(3), 213–222. Https://Doi.Org/10.23960/Jpkmt.v2i3.57
Kasmi, M., Ridwan, M., Ilyas, & Zulkifli. (2020). Analisis Kelayakan Agribisnis Karang Hias Di Cv. Rezky Bahari Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia Analysis Of The Agribusiness Of Ornamental Corals In Cv. Rezky Bahari Makassar, South Sulawesi, Indonesia. Jurnal Ipteks Psp, 7(14), 99–115. Https://Journal.Unhas.Ac.Id/Index.Php/Iptekspsp/Article/View/11566
Komarudin, K., & Prabowo, M. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Masa Pandemi Covid-19. Majora: Majalah Ilmiah Olahraga, 26(2), 56–66. Https://Doi.Org/10.21831/Majora.v26i2.34589
Lestari, P., & Saifuddin, M. (2020). Implementasi Strategi Promosi Produk Dalam Proses Keputusan Pembelian Melalui Digital Marketing Saat Pandemi Covid’19. Jurnal Manajemen Dan Inovasi (Manova), 3(2), 23–31. Https://Doi.Org/10.15642/Manova.v3i2.301
Marisa, J., Syahni, R., Handiguna, R. A., Nofialdi, Asnawi, R., Nuraini, C., Masyhuri, M., Jamhari, J., Hadi Darwanto, D., Rinto, I.S, S., Muryani, R., Wahida, A. M., Primyastanto, M., Utami, T. N., Hersiani, Yusuf, S., Rosmawati,
Fidiyati, N., … Pratiwi, R. R. (2018). Analisis Komputasi Pendapatan Break Even Point (Bep) Dan R/C Ratio Peternakan Ayam Petelur Rencang Gesang Farm Di Desa Janggleng Kecamatan Kaloran Kabupaten Temanggung. J. Sosial Ekonomi Perikanan Fpik Uho, 13(2), 43–52.
Mubarokah, I. H., & Srimindarti, C. (2022). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Skala Usaha Dan Pengalaman Usaha Terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi. Jurnal Akuntansi Profesi, 13(1), 163–171.
Mutiara, S., Hamid, R. S., & Suardi, A. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Persepsi Harga Dan Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 4(1), 411–427. Https://Doi.Org/10.36778/Jesya.v4i1.300
Nurfauzi, Y., Taime, H., Hanafiah, H., Yusuf, M., Asir, M., Majenang, S., Jambatan Bulan, S., Bina Bangsa, U., Bandung, S., & Makassar, I. (2023). Literature Review: Analysis Of Factors Influencing Purchasing Decisions, Product Quality And Competitive Pricing Literature Review: Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian, Kualitas Produk Dan Harga Kompetitif. Management Studies And Entrepreneurship Journal, 4(1), 183–188.
Nurlina, N., Rochdiani, D., & Isyanto, A. Y. (2020). Analisis Biaya, Penerimaan, Pendapatan Dan R/C Usahatani Cabai Merah Besar (Capsicum Annum L.) (Studi Kasus Pada Kelompok Tani Gunung Sari Di Desa Cibeureum Kecamatan Sukamantri Kabupaten Ciamis). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 7(1), 112. Https://Doi.Org/10.25157/Jimag.v7i1.2565
Nurmayasari, D., & Ilyas. (2014). Peran Anggota Kelompok Wanita Tani (Kwt) Laras Asri Pada Peningkatan Kesejahteraan Keluarga (Studi Deskriptif Di Dusun Daleman Desa Kadirejo Kecamatan Pabelan Kabupaten Semarang). Journal Of Non Formal Education And Community Empowerment, 3(2), 16–21. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jnfc/Article/View/3728
Permata Sari, D. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian, Kualitas Produk, Harga Kompetitif, Lokasi (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(4), 524–533. Https://Doi.Org/10.31933/Jimt.v2i4.463
Purba, G. F. B., Saragih, D. M., Hasibuan, H., & ... (2024). Analisis Biaya Produksi Dalam Penganggaran Umkm Bakso Zaky Di Pancur Batu. … : Jurnal Riset Ilmu …, 3.
Rahmi, R. (2016). Pengaruh Lokasi, Kelengkapan Produk, Kualitas Produk, Pelayanan, Harga, Dan Kenyamanan Berbelanja Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Pada Lotte Mart Bekasi Junction. Jurnal Ilmiah Widya Ekonomika, 1(2), 98–103.
Resky, D. (2021). Pengaruh Cita Rasa, Desain Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Gelas Ale-Ale. (Jems) Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains, 3(1), 38–48. Https://Doi.Org/10.36085/Jems.v3i1.2448
Rosdiana, Y. M., Iriyadi, I., & Wahyuningsih, D. (2020). Pendampingan Peningkatan Efisiensi Biaya Produksi Umkm Heriyanto Melalui Analisis Biaya Kualitas. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(1), 1–10. Https://Doi.Org/10.37641/Jadkes.v1i1.311
Santoso, E., & Rini, R. I. (2020). Analisis Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Masyarakat Membeli Sukuk. Al Iqtishadiyah Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 6(2), 86. Https://Doi.Org/10.31602/Iqt.v6i2.3244
Sariah, & Indra. (2024). Journal Of Islamic Economics. Al-Azhar : Journal Of Islamic Economics, 6(1), 14–30.
Sinarsih, N. K., & Anton, S. S. (2022). Kajian Kimia Wedang Uwuh Sebagai Minuman Kesehatan Herbal Tradisional. Jurnal Yoga Dan Kesehatan, 5(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.25078/Jyk.v5i1.833
Sosial, J., & Pertanian, E. (2019). Analisis Pendapatan Dan Kelayakan Usahatani Padi Di Kecamatan Pitu Riawa Kabupaten Sidrap Income And Feasibility Studies Of Paddy Farming In Pitu Riawa Subdistrict Sidrap District Muhammad Imam Ma’Ruf*, Citra Ayni Kamaruddin, Arief Muharief. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 15(3), 193–204.
Susilo, J., Susanti, R., & Sari, K. (2019). Indonesian Journal Of Community Empowerment (Ijce) Penyuluhan Tentang Konsumsi Minuman Jahe Sebagai Upaya Mengurangi Nyeri Menstruasi Pada Remaja Putri Di Sman 9 Kota Semarang. 2016, 2012–2014.
Sutrisno, N., & Haryani, A. D. (2017). Influence Of Brand And Product Quality On Customer’S Buying Decision In South Cikarang Bekasi Regency. Jurnal Lentera Bisnis, 6(1), 85. Https://Doi.Org/10.34127/Jrlab.v6i1.169
Takasenserang, S., Lombogia, S. O. B., Malingkas, J. A., & Sajow, A. A. (2021). Peran Anggota Keluarga Pada Usaha Pemeliharaan Ternak Sapi Potong Di Kelurahan Makalonsouw Kecamatan Tondano Timur. Zootec, 41(1), 81. Https://Doi.Org/10.35792/Zot.41.1.2021.32007
Wahyudi, A. D., Surahman, A., & Sivi, N. A. (2021). Penerapan Media Promosi Produk E-Marketplace Menggunakan Pendekatan Aida Model Dan 3D Objek. Jurnal Informatika: Jurnal Pengembangan It, 6(1), 35–40. Https://Doi.Org/10.30591/Jpit.v6i1.2304
Willy, W., & Nurjanah, S. (2019). Pengaruh Kemasan Produk Dan Rasa Terhadap Minat Beli Yang Berdampak Pada Keputusan Pembelian Pelanggan Minuman Energi. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(2), 65. Https://Doi.Org/10.32502/Jimn.v8i2.1820
Copyright (c) 2024 Amelia Murtisari, Isra Blongkod, Zubair Hippy (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal