Implementasi Resource Assignement Algorithm Pada Aplikasi Bahasa Latin Flora Dan Fauna Untuk Pelajar Berbasis Android

  • Ardi Wijaya Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Eka Sahputra Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Resnita Kornengsih Universitas Muhammadiyah Bengkulu
Keywords: Application, Latin, RAA, Android

Abstract

Several studies state that there are problems that arise from excessive gaming activities, these problems are losing control over time and experiencing difficulties in academic matters. To foster students' enthusiasm for learning, teachers are required to make learning more interesting and innovative, efforts to achieve interesting and innovative learning are by using learning media. The difficulty of learning Latin makes children less interested because it uses language that is difficult to understand and pronounce. Utilizing mobile devices as a medium for learning makes it easy for students to learn practically anytime and anywhere using mobile. Resource Assignment Algorithm (RAA) has the ability to produce a value based on several existing values ​​sorted using a priority scale. In its application, the application of the introduction of Latin flora and fauna for junior high school students will produce a value for executing a decision for students in answering a question from learning Latin flora and fauna. Based on system testing with User Staticfaction Testing, the results showed 72% were very interesting, 21% were interesting and 7% were not interesting. These results show that the application design is good and suitable for use

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eka Sahputra, Universitas Muhammadiyah Bengkulu

Beberapa penelitian menyebutkan adanya masalah yang muncul dari aktifitas bermain game yang berlebihan, masalah tersebut adalah kehilangan kontol atas waktu dan mengalami kesulitan dalam hal akademis. Untuk menumbuhkan semangat belajar siswa, guru dituntut untuk membuat pembelajaran lebih menarik dan inovatif, usaha untuk mencapai pembelajaran yang menarik dan inovatif yaitu dengan menggunakan medi pembelajaran. Sulitnya belajar bahasa latin membuat anak kurang tertarik karena menggunakan bahasa yang sulit dimengerti serta diucapkan. Memanfaatkan mobile device sebagai media untuk belajar memberi kemudahan bagi pelajar untuk belajar secara praktis kapanpun dan dimanapun dengan mobile. Resource Assignment Algorithm (RAA) mempunyai kemampuan untuk menghasilkan sebuah nilai berdasarkan beberapa nilai yang ada dengan diurutkan menggunakan skala prioritas. Pada penerapannya aplikasi pengenalan bahasa latin flora dan fauna untuk pelajar SMP yang akan dihasilkan adalah nilai untuk mengeksekusi sebuah keputusan pada pelajar dalam menjawab sebuah pertanyaan dari pembelajaran bahasa latin flora dan fauna. Berdasarkan pengujian sistem dengan User Statisfaction Testing menunjukkan hasil 72% sangat menarik, 21% menarik dan 7% tidak menarik. Hasil ini menunjukkan rancangan aplikasi dinyatakan baik dan layak digunakan.

Kata Kunci : Aplikasi, Bahasa Latin, RAA, Android

Published
2020-08-31
How to Cite
Wijaya, A., Sahputra, E., & Kornengsih, R. (2020). Implementasi Resource Assignement Algorithm Pada Aplikasi Bahasa Latin Flora Dan Fauna Untuk Pelajar Berbasis Android. JURNAL MEDIA INFOTAMA, 16(1). https://doi.org/10.37676/jmi.v16i1.1123
Section
Articles