Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bilangan Bulat
Abstract
The purpose of this research is to determine students' difficulties in solving integer operation problems at SMP Negeri 3 Kuala Batee. The type of research used in this research is descriptive qualitative with test and interview data collection techniques. The subjects used in this research were 11 students in class VII of SMP Negeri 3 Kuala Batee. Data analysis was carried out through the stages of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results that can be obtained in research on students' analytical difficulties in solving integer operation problems are 1) students have difficulty in understanding the basic concept of integers, 2) students have difficulty in mixed operations (division, multiplication,addition, subtraction) 3) difficulty in understanding the meaning in story problems and writing the language in story problems into mathematical.
Downloads
References
Benge, Y. Y. N. P. M. K. D. (2021). Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Bilangan Bulat Pada Siswa Smp Kristen Ende Tahun Pelajaran 2021/2022. 2, 1–9.
Dewi, N. K. U. Z. D. A. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII. 9, 61–70.
Fajriyah, E. (n.d.). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Li, Y., Schoenfeld, A. H., diSessa, A. A., Graesser, A. C., Benson, L. C., English, L. D., & Duschl, R. A. (2020). Computational Thinking Is More about Thinking than Computing. In Journal for STEM Education Research (Vol. 3, Issue 1, pp. 1–18). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/s41979- 020-00030-2
Mandasari, N., & Rosalina, E. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1139–1148. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.831
Novita Sari, D., & Armanto, D. (2022). Matematika Dalam Filsafat Pendidikan. Axiom : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 10(2), 202. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i2.10302
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books. Nuras Pratama, R., Eka Subekti, E., & Setia Wardana, Y. (2021). Inventa : Jurnal Pendidikan Guru
Sekolah Dasar Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Soal Hots Materi Bilangan Bulat Siswa Kelas Iv Sdn 1 Gunungsari (Issue 1). http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa
Rijal Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1
Ruben, I. F., & Desfitri, R. (n.d.). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas Viii Smpn 18 Padang.
Sandri, D., Sjech, U., Djamil, M., & Bukittinggi, D. (2023). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Siswa Kelas Ix Pada Mata Pelajaran Matematika (Vol. 2, Issue 1).
Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. 4, 1–7.
Wati, A. K. M. (2019). Pengaruh Minat Belajar, Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kesulitan Belajar. 8, 797–813.
Wijaya, H., Tinggi, S., Theologia, F., & Makassar, J. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. www.sttjaffray.ac.id
Yanala, N. C., Uno, H. B., & Kaluku, A. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Operasi Bilangan Bulat di SMP Negeri 4 Gorontalo. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 50–58. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10993
Lupi, F. R., & Nurdin, N. (n.d.). Analisis Strategi Pemasaran Dan Penjualan E-Commerce Pada Tokopedia.Com.
Suteja, I. G. N. (n.d.). Analisis Kinerja Keuangan dengan Metode Altman Z-Score Pada PT Ace Hardware Indonesia Tbk.
Dewi, N. K. D., Untu, Z., & Dimpudus, A. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika
Materi Operasi Hitung Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII. 9, 1–10.
Utami, L. (2016). Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I) 246 Universitas
Copyright (c) 2024 Faridiana Faridiana, Rismawati Rismawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.