The Effect of the Application of the Game Method on Locomotor Basic Movement Material on Learning Outcomes of Grade 2 Students at State Elementary School 143 Seluma
Abstract
This study aims to determine the effect of student learning outcomes in using game methods in class 2 learning material on locomotor basic movements at SD Negeri 143 Seluma. The type of research used in this research is quantitative with experimental methods. The type of experimental research used in this research is Pre-Experimental Design with One-Group Pretest- Posttest type. This research was conducted at SD Negeri 143 Seluma in class 2 of the 2024/2025 academic year. The time used for data collection was from September 2024 to March 2025. The research population was taken from students of SD Negeri 143 Seluma, with a sample size of 13 students. Furthermore, the data analysis techniques used in this study are descriptive data analysis and quantitative data analysis. In quantitative data analysis, researchers used normality test (Saphiro Wilk) and hypothesis testing (paired sample t-test). All calculations used in this study used SPPS version 21. The results of this study obtained pretest scores with an average score of 6.62. Then obtained an average posttest of 9.31. From the results of the T-test conducted, significant results were obtained. This is evidenced by the Sig. (2- tailed) of 0.000, where the Sig. value is <0.05 then Ha is accepted and Ho is rejected. So it can be concluded that the game method affects the learning outcomes of grade 2 students at SD Negeri 143 Seluma. This can be interpreted that the game method can be used as a reference for teachers to improve student learning outcomes.
Downloads
References
2. Ali dan Dewi. (2022). Meningkatkan Keterampilan Gerak Lokomotor Siswa Melalui Permainan Tradisional Galah Asin. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Luar Ruang, 4(1), 16-23.
3. Arief Sadiman, dkk. (2020). Media Pendidikan dan Proses Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 34–41.
4. Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
5. Destiyani, dkk. (2022). Analisis Kemampuan Gerakan Lokomotor Anak Melalui Permainan Enggrang Bathok Usia 3-4
6. Tahun. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 585–591.
7. Fauhah dan Rosy. (2020). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334.
8. Hayatinnupus dan Permatasari. (2019). Penerapan Metode Permainan dalam Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(1), 50–54.
9. Melati, K. (2014). Penambahan Natrium Benzoat dan Kalium Sorbat (Antiinversi) dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 5–14.
10. Magdalena, dkk. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312–325.
11. Mardiah. (2015). Metode Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 1(1), 61–77.
12. Muhajir dan Raushanfikri Zelda. (2022). Buku Panduan Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Jakarta:Pusat Perbukuan
13. Muslihin, HY (2020). Bagaimana Mengajarkan Gerak Lokomotor Pada Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 2(1), 76–88.
14. Sujana, Nana. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya.
15. Nisa, I dan Suwardi, S. (2021). Stimulasi Gerak Lokomotor Anak Usia 1-4 Tahun Melalui Metode Gerak dan Lagu. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(2), 88.
16. Pramudya, Enjasega (2016). Pengembangan Model Permainan Variasi Gerak untuk Pembelajaran Gerak Dasar Lokomotor dan Manipulatif pada Siswa Kelas
17. Bawah di SLB BC (Tunagrahita) Pelita Ilmu Semarang Tahun 2015. Skripsi Universitas Negeri Semarang.
18. Prasetyo, K. (2016). Penerapan Pendekatan Bermain untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Cendekiawan : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 196.
19. Rejeki, dkk. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Dasar. Jurnal Penjaskesrek, 8(2), 218–232.
20. Ricardo dan Meilani,. (2017). Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran , 2(2), 188–201.
21. Rismayanthi, C. (2013). Berbicara Keterampilan Gerak Dasar Sebagai Stimulasi Motorik Bagi Anak Taman Kanak-Kanak Melalui Aktivitas Jasmani. Jurnal Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri, 3(2).
22. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabet.
23. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabet.
24. Supratiknya, A. (2012). Penilaian Hasil Belajar dengan Teknik Nontes. Universitas Sanata Dharma.
25. Suryono, dkk. (2022). Gerak Lokomotor untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Siswa Kelas Rendah di SDN Mintaragen 1 Tegal. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 137–144.
26. Sutikno, MS (2019). Metode & Model- Model Pembelajaran. Lombok: Holistica. Tadkiroatun, M. (2018). Teori dan Konsep Bermain. Modul PAUD: Bermain Dan Permainan Anak UT, 1–44.
27. Tobing, Valentine. (2019). Pengaruh Evaluasi Proses Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar PAI Di SMA Negeri 1 Institut Agama Islam Negeri ( IAIN ) Metro 1440 H / 2019. Skripsi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
28. Utari, Y.I., & Indahwati, N. (2015). Upaya Peningkatan Gerak Dasar Lokomotor Anak Tunagrahita Ringan Melalui Permainan Tradisional (Pada Siswa- Siswi Sekolah Dasar Luar Biasa Tunas Mulya Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(2), 279–282.
29. Widiarti, dkk. (2021). Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Lokomotor Anak melalui Modifikasi Seni Tradisional Burok. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1787–1798.
30. Yenti, Y. (2021). Pentingnya Peran Pendidik dalam Menstimulasi Perkembangan Karakter Anak di PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2045–2051. Yudanto. (2005). Pengembangan Gerak Dasar Lari dan Lompat Melalui Pendekatan Bermain di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1), 67–77.
Copyright (c) 2025 Ananda Wibowo, Ajis Sumantri, Feby Elra Perdima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copy Right Notice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.